Interview Herbert
Lead Engineer Herbert vertelt over zijn technische functie bij Remeha en hoe hij van elke dag een uitdaging maakt.
Lead Engineer Herbert vertelt over zijn technische functie bij Remeha en hoe hij van elke dag een uitdaging maakt.
"De techniek die hedendaags in de ketel zit, dat is mijn connectie met Remeha."
Ik ben 13 jaar geleden binnengekomen bij Remeha als Control Engineer. Ketels kende ik toen nog niet, want ik kwam uit de wereld van automotive. Wat mij vooral aansprak, was het combineren van techniek en innovatie. Na tien jaar ben ik geswitcht naar de functie van Lead Engineer Production Support. Uiteraard binnen Remeha. Het unieke aan Remeha is dat het ooit begonnen is als een familiebedrijf. Het is nu een multinational, maar het heeft nog steeds de sfeer van een familiebedrijf. En dat vind ik heel prettig. Er hangt een informele sfeer. We zeggen niet ‘Meneer de Directeur’, maar gewoon Arthur.
Ik ben vooral bezig met het ontwikkelen en ontwerpen van technische constructies. Ik wil van alles de technische achtergrond weten. Alle producten die bij de afdeling R&D ontwikkeld worden, komen naar ons toe. Ik ben eindverantwoordelijk en bepaal samen met mijn team of de oplossing die zij bedacht hebben goed werkt. Het werken in multidisciplinaire teams is ook leuk en leerzaam. Zo werk ik samen met bijvoorbeeld Inkoop, Kwaliteit, Engineers, Productmanagement, maar ook met externe partijen.
Ik werk dagelijks aan diverse uitdagende projecten en vind het fijn om een belangrijke schakel te zijn binnen allerlei ontwikkeltrajecten. Mijn dag is echt geslaagd als ik een oplossing vind voor iets wat eigenlijk niemand anders nog begrijpt. Natuurlijk heb je dit niet iedere dag, maar het zijn zeker mooie hoogtepunten. Als je ergens je best voor doet en je krijgt van je manager of van een andere collega een bedankje. Dat is voor mij dan echt een hoogtepunt.
Gistermiddag zijn we gestart met een aanpassing aan het systeem, helaas wilde het allemaal niet lukken. Uiteindelijk kwam ik met een oplossing voor het probleem. Ik heb dit mijn collega’s direct laten weten en binnen vijf minuten kreeg ik een complimentje van mijn manager via WhatsApp. Ik vind het heel leuk dat hij dat stuurt. Dat daar aandacht aan wordt besteed.
Het ging over een implementatie van Vision. Dit is een controlesysteem via camerabeelden. Ik wilde hier iets in wijzigen of iets aan toevoegen eigenlijk, omdat het nog niet helemaal compleet was. Hoewel de implementatie door een extern bedrijf wordt verzorgd, moeten wij zelf wel alle vakkennis hebben. En ik ben vanuit Remeha verantwoordelijk en moet bepalen of de oplossing werkt.
Wij maken binnen Remeha gebruik van een telefonisch servicesysteem. Eerst wordt de Onderhoudsdienst gebeld en daarna de Kwaliteitsdienst. Ze bellen mij pas op als ze er echt niet meer uitkomen. Voor mij is het allemaal heel logisch, maar ik snap dat het voor andere collega’s ‘abracadabra’ is. Ik ben er best trots op dat ik met mijn expertise mensen kan helpen.
De techniek die hedendaags in de ketel zit. Dat is mijn connectie met Remeha. Het gaat echt om mijn technische knowhow van het product. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar technische vraagstukken.