Interview Sjoerd
Sjoerd Langereis is Business Accountmanager bij Remeha. Hij vertelt ons maar al te graag wat meer over zijn Sales functie.
Sjoerd Langereis is Business Accountmanager bij Remeha. Hij vertelt ons maar al te graag wat meer over zijn Sales functie.
Ik ben al jaren met plezier actief als accountmanager in de verkoop buitendienst. Mijn business to business functie bestaat uit het adviseren en verkopen van complete comfortoplossingen (cv ketels, warmtepompen, hybrides, zonlichtsystemen, warmwaterbereiders of combinaties hiervan) en het promoten van het merk Remeha. Door een luisterend oor breng ik de klantbehoefte in kaart. Daarna volgt een advies en uiteindelijk concrete business. Het maakt deze functie juist zo leuk om vanuit een advies een passende oplossing te verkopen. Daarin speel je als persoon een grote rol.
Er zit heel veel variatie in klanten en werkzaamheden. De ene keer heb ik contact met een zelfstandig ondernemer in de opstartfase, de andere keer zit ik aan tafel bij een door de wol geverfd groot installatiebedrijf. De daarbij horende gesprekken zijn dan ook heel divers. Je moet als het ware als een ‘kameleon’ mee kunnen kleuren met de verschillende situaties en uiteenlopende gespreksonderwerpen. Duurzaamheid en de energietransitie zijn daarbij steeds belangrijker wordende elementen. Er gaat geen dag voorbij dat hier niet over gesproken wordt.
Het mooie van Remeha is dat wij door de breedte en diepte van het assortiment altijd wel een aanknopingspunt met de doelgroep hebben. Ook willen klanten voor een vooraanstaand merk als Remeha altijd tijd vrijmaken voor een gesprek.
Naast het bezoeken van klanten, geef ik ook regelmatig presentaties over onze producten en onze visie op de energietransitie. Deze presentaties vinden plaats bij Remeha, op beurzen en grote evenementen. Leuk en leerzaam om te doen.
"Geen dag is hetzelfde. Er zit heel veel variatie in deze functie".
Het proactief ondernemen in het eigen rayon, relatiebeheer bij bestaande klanten en juist ook het ‘hunten’ op kansrijke new business, zijn voor mij elementen die deze functie interessant maken. En als je dan een mooi project hebt gescoord geeft dat enorm veel voldoening. Als accountmanager ga je er zelfstandig en pro actief op uit in plaats van reactief te gaan zitten wachten op wat er komen gaat. Je kunt het succes zelf letterlijk maken of breken. De relatie die wij met onze klanten opbouwen is daarbij essentieel. Face-to-face contact vormt een onmisbare schakel, het gaat om aandacht op het juiste moment bij de juiste klant. Ook de energietransitie en de daarop inhakende oplossingen van Remeha bieden volop kansen. Juist deze new business maakt het interessant. Het is volop actueel en heeft maatschappelijke impact, juist vanwege de grote volumes die wij wegzetten. Ik omarm de ontwikkelingen en nieuwe techniek daarom. Wij staan dus nooit stil zullen we maar zeggen.
Jazeker. Dit onderwerp komt dagelijks aan de orde. Installateurs worden met vragen over duurzaamheid geconfronteerd en zoeken ons daar als partner in de oplossing bij. Zo kunnen wij samen op het juiste moment schakelen. Het komt ook steeds vaker voor dat installateurs ons betrekken in de contacten met hun opdrachtgevers. Men zoekt de samenwerking. Wanneer wij een presentatie organiseren met het thema ‘energietransitie’ dan weten we dat de opkomst heel hoog zal zijn. Iedereen zit met vragen, iedereen wil van ons horen wat onze kijk is en welke oplossingen wij bieden. Gaaf toch?
Ik ben er trots op dat ik voor één van de grootse fabrikanten van comfortoplossingen ter wereld werk. En Remeha is niet zomaar een bedrijf. Wij zijn onderdeel van de BDR Thermea Group en wereldwijd actief in meer dan 70 landen met meer dan 6.400 medewerkers! In vrijwel alle Europese landen hebben wij vestigingen die lokaal snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Dat is echt van deze tijd. Remeha speelt het klaar voor deze landen kwalitatief hoogwaardige producten in de markt te zetten die aansluiten op de wens van de klant en voor iedereen relevant zijn. Dat we door de energiezuinigheid van de producten een steentje bijdragen aan een betere leefomgeving is ook niet onbelangrijk.
Ik volg nieuwe ontwikkelingen en concepten op de voet. Door noviteiten te omarmen blijf ik bij de tijd en daag ik mijzelf uit. Training op het gebied van nieuwe producten en sales zijn daarbij natuurlijk ook van belang. Ik krijg vanuit Remeha ook de ruimte en het vertrouwen om op een beurs of groot evenement een presentatie te geven over dergelijke innovaties. Dat maakt het extra leuk en dwingt mij bij de les te blijven.
Binnen Remeha is er veel ruimte voor ondernemerschap. We zijn een uiterst succesvolle, gezonde en internationale onderneming met grote innovatiekracht en durf. We zijn niet te voorzichtig. Deze houding bevalt mij wel, omdat ik zelf ook ondernemend ben ingesteld. Een voorbeeld van deze innovatiekracht is de onlangs in het nieuws gekomen waterstofketel welke 0% CO2 uitstoot.
Ook de werksfeer is van groot belang. Ondanks het feit dat we als accountmanagers een eigen rayon hebben en eigenlijk heel zelfstandig opereren, zijn we wel degelijk een hecht team. Dit teamgevoel ervaar ik tijdens de grote beurzen en evenementen, maar ook tijdens onze sales-vergaderingen. Om de connectie met collega’s van andere afdelingen te vergroten heeft Remeha ‘connection teams’ opgesteld. Deze teams bestaan uit collega’s van verschillende afdelingen met als doel om de onderlinge betrokkenheid hoog te houden. Zo blijven we o.a. op de hoogte van de werkzaamheden van de verschillende afdelingen binnen Remeha.