Duurzame Dinsdag: hoe Remeha bijdraagt aan een betere leefomgeving
In gesprek met Erik Eising over de uitdagingen en kansen voor een duurzame toekomst.
In een recent interview deelde Erik Eising – Director Portfoliomanagement & Innovatie bij Remeha – zijn inzichten over de huidige uitdagingen en toekomstige ontwikkelingen binnen de installatiesector. Vooral met het oog op de naderende Miljoenennota, waarin naar verwachting belangrijke besluiten zullen worden genomen die directe gevolgen hebben voor de energietransitie, benadrukt Eising de noodzaak van innovatie.
Een belangrijk aspect van de energietransitie is volgens Eising het omgaan met de onzekerheden rondom regelgeving, zoals de salderingsregeling. "Voor veel burgers is de salderingsregeling cruciaal na hun investering in zonnepanelen. De onzekerheid rondom deze regeling creëert een vraag: wat is de volgende stap voor consumenten die hun huis willen verduurzamen?" Eising benadrukt dat de rol van bedrijven is om consumenten te ondersteunen bij deze transitie door innovaties te bieden die aansluiten bij hun behoeften. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om duidelijkheid te verschaffen aan de burgers waar ze op korte, maar ook op langere termijn aan toe zijn. De combinatie van beide: aanbod en regels, maken dat er een bewuste keuze gemaakt kan worden voor nu en in de toekomst. [No text in field]
Efficiënt energiemanagement steeds belangrijker voor consumenten
Eising noemt specifiek de ontwikkelingen op het gebied van energiemanagement, waarbij slimme(re) systemen een centrale rol spelen. "Huishoudens zijn steeds meer geïnteresseerd in energiemanagement. Zowel in het verminderen van energieverbruik als in het efficiënt inzetten en hergebruiken van opgewekte energie”; de eindgebruiker is daarmee tegelijkertijd producent alsook consument. Remeha speelt daar onder andere op in door een omgeving te ontwikkelen waarbij de Remeha diensten en producten aangesloten kunnen worden, en eventueel die van partners. Door de ontwikkeling van nieuwe platformen kunnen bijvoorbeeld de cv-ketel en warmtepomp beter op elkaar afgestemd worden om efficiënt (samen) te werken. En wordt in bijvoorbeeld de Remeha Home app het verbruik en de instellingen inzichtelijk gemaakt.
Remeha Connect biedt potentie
Een van de speerpunten van Remeha is de ontwikkeling van Connected Services, waarbij het uitgangspunt is dat elk product of via een wifi- of mobiel netwerk verbonden moet kunnen zijn. De dienst Remeha Connect, stelt installateurs in staat om systemen op afstand te monitoren en te optimaliseren. "Dit biedt zowel de installateur als de eindgebruiker voordelen: installateurs kunnen efficiënter werken zonder telkens fysiek aanwezig te hoeven zijn, en consumenten krijgen een beter geoptimaliseerde installatie.
Stap voor stap naar een duurzamer en een – gegarandeerd – energiezuinig huishouden
Naast connectiviteit investeert Remeha in productinnovatie met een focus op duurzaamheid. "Elke nieuwe generatie apparaten is weer efficiënter, energiezuiniger en milieuvriendelijker dan de vorige en biedt meer functionaliteiten. Er wordt nu bijvoorbeeld gewerkt aan de ontwikkeling van producten waarbij de behuizing is vervaardigd van gerecycled plastic." En in de nabije toekomst introduceert de marktleider in warmtepompen de Remeha Bespaargarantie. “Met dit initiatief staat Remeha bij de installatie van een hybride warmtepomp garant voor de besparing op het gasverbruik (berekend over een bepaalde periode na installatie) Het kan de consument net dat extra steuntje in de rug geven om te kiezen voor een duurzame binnenklimaatoplossing,” aldus Erik Eising.